• 1112
  • 3016 مرتبه
تاثیر رنگ ها بر روح و روان

تاثیر رنگ ها بر روح و روان

1400/09/04

رنگ ها زاییده نور هستند که از چشمان ما به ذهن، روان و روحمان تاثیر مستقیم می‌گذارند. اگر نور نباشد، رنگی نیست و سیاهی مطلق، مانع دید همه چیز حتی فاصله ها می‌شود.
تحقیقات بسیاری در رشته های فیزیک، ادبیات، هنر و روانشناسی در مورد نور و رنگ صورت گرفته و امروزه ثابت شده است بدون نور و رنگ، دنیای ما تاریک و غیر قابل تحمل خواهد شد.


تقسیم بندی رنگ ها

رنگ ها با توجه به ویژگی، رنگ، کاربرد و نوع تاثیرشان بر انسان، نام گذاری شده اند.
رنگ ها به چند بخش تقسیم می‌شوند:
1.    خالص: شامل رنگ های کامل سفید و سیاه می‌شود. 
2.    سرد: رنگ های طیف آبی، سفید
3.    گرم: شامل رنگ های قرمز، زرد 
4.    معتدل: رنگ های ترکیبی مانند سبز، بنفش
5.    ترکیبی: رنگ هایی که از ترکیب مشکی یا سفید بدست می‌آیند مانند صورتی، یشمی‌ و..
6.    RGB: رنگ هایی شامل آبی، قرمز و زرد که رنگ های اصلی نوری و مانیتوری می‌باشند.

تقسیم بندی رنگ ها

اکنون با توجه به تقسیم بندیِ رنگ های اصلی نوری و رنگ های خالص، تاثیرات این رنگ ها و رنگ های خالص را بر روح و روان بررسی می‌کنیم:
چگونه رنگ روی ذهن و روان تاثیر می‌گذارد؟
از آنجایی که رنگ های ترکیبی، ویژگی های ترکیب شده رنگ های تشکیل دهنده خود را دارند، فقط به شرح رنگ های کامل و اصلی می‌پردازیم. تاثیر گذاری رنگ ها به دو شکل است:
1.    غریزی
2.    اکتسابی یا رفتاری


تاثیرات غریزی رنگ بر ذهن و روان:  


سفید
همانطور که می‌دانید بخشی از انسان فیزیک اوست. هر انسانی در هنگام تولد، زمان باز کردن چشم از دنیای تاریک (سیاه) خود برای اولین بار با نور سفید مواجه می‌شود. این رنگ برای او الهام کننده دنیایی جدید است.
مشکی
دومین رنگ مکمل، رنگ مشکی است. به طور غریزی این رنگ برای انسان یادآور بی نور بودن و تاریکی است. این موضوع شاید در ظاهر اشتباه باشد اما به طور کلی، در ذات انسان نهفته شده است.
آبی
بعضی رنگ ها خاصیت ذاتی دارند. در نظر بگیرید میوه ای به رنگ آبی نداریم! رنگ آبی در جسم ما نشانه بیماری است. به طوری که این رنگ بر روی گوشت یا بدن نشانه خونریزی داخلی و یا یک مشکل می‌باشد! به همین دلیل رنگ آبی رنگ جسم نیست بلکه رنگ روح و جایگاه تخیل می‌باشد. بنابراین تاثیر رنگ اشیاء آبی بر روح و روان انسان بالاست. همچنین این رنگ می‌تواند تخیل را تقویت و روح را آرام کند. تاثیرات اکتسابی هم به این برداشت، قطعیت می‌دهد.
سبز
به نظر رنگ سبز ویژگی های ذاتی و طبیعی دارد. این رنگ تنها رنگی است که از نور ساخته می‌شود. به این معنی که اعمال فتوسنتز برگ ها که با وجود نور خورشید انجام می‌شود، باعث نمایان شدن رنگ سبز بر روی گیاهان می‌شود.

تاثیر نور بر رنگ سبز درختان

اما این رنگ در عناصر زمین هم یافت می‌شود. به عنوان نمونه، انگشتر عقیق را می‌توان در رنگ های قرمز، نارنجی، بنفش، مشکی، قهوه ای و حتی زرد نیز مشاهده کرد. همچنین ما سنگ هایی به رنگ سبز داریم که اکثراً به عنوان سنگ قیمتی مطرح هستند. مانند سنگ های زمرد، زبرجد و یشم. تاثیر رنگ سبز از آلومینیوم است که در حالت های نوری و تششع های بالای ماگماها تغییر شفافیت می‌دهد و به شکل سبز در می‌آید.


تاثیرات اکتسابی رنگ بر ذهن و روان:

مسلماً کسی که نابینا است، برداشتی از رنگ ها ندارد. برای او همه رنگ ها مانند هم هستند. اما ما در طبیعت رنگ ها را می‌بینیم و اولین برداشت ها را نسبت به آن رنگ ها بر اساس تجربیات عینی و رفتاری تجربه می‌کنیم و نیز بعضی رنگ ها را بررسی می‌کنیم.
رنگ سفید
آیا تا به حال به این دقت کرده اید که چرا لباس احرام سفید است؟ یا مثلاً رنگ کفن چرا سفید می‌باشد؟
1.    رنگ سفید رنگی جسمی نیست بلکه از رنگ های روحانی می‌باشد که می‌تواند روح را آرام کند.
2.    به صورت اکتسابی هم در گذشته آفتاب و رنگ سفید را مقدس می‌دانستند چرا که یکی از ارکان حیات، نمایان شدن روشنایی و تلاش روزانه بوده است. از این رو به صورت اکتسابی بر این باور بودند که رنگ سفید می‌تواند همیشه مفید باشد.
3.    هر چیزی که مربوط به پاکی و نظافت و نابود کننده میکروب است، مانند: نمک، اسید های پاک کننده، برف و ... سفید رنگ هستند؛ به همین دلیل رنگ سفید سنبل تازگی و پاکی می‌باشد.
4.    رنگ سفید تنها رنگی است که ناپاکی را نمایان می‌کند. این موضوع باعث شده رنگ لباس پزشکان و پرستاران و حتی پرچم صلح جهانی سفید باشد.
5.    در یادگیری و آموزش، تمام کتاب ها و کاغذهایشان نیز سفید هستند.

دلیل رنگ سفید در لباس احرام

اما در شرایط جسمی‌، رنگ سفید می‌تواند نامناسب باشد و این بر اساس تجربه بدست آمده است. به عنوان مثال نور خورشید برای چشم مضر است.
زیاده روی در رنگ سفید جسم را سرد می‌کند، به همین دلیل در دکوراسیون داخلی، اگر رنگ سفید غالب بر محیط باشد، می‌گویند محیط سرد است.
امروزه به مرور زمان با توجه به رفتار انسان متوجه شدند نور سفید که از مانیتور بازتاب می‌شود، با کاغذ سفید متفاوت است و در طولانی مدت چشم را دچار مشکل می‌کند.
به همین دلیل رنگ آیتم‌های نوری و مانیتوری تغییر کرد و تم های تیره در موبایل و کامپیوتر بیشتر مورد پذیرش قرار گرفت. این تغییر سبک بر اساس تجربه و رفتار انسان صورت گرفت.
رنگ آبی
به نظرتان چرا رنگ آبی آرامش بخش است؟ غیر از ویژگی ذاتی رنگ و تمایلات غریزی انسان، اگر برداشت اکتسابی را در نظر بگیریم جواب بسیار ساده است.
1.    انسان رنگ آبی را در آسمان و دریا می‌بیند. انسان به صورت تجربی متوجه شد این دو، منابع نیاز اصلی او هستند. به همین دلیل این رنگ به او امنیت می‌دهد چرا که زندگی او به آن وابسته است.
2.    در آموزه های دینی، بیان شده است، زمانی که انسان پای در زمین نهاد توسط پروردگارش، نیازهای جسم او از طریق آسمان که منبع نزول باران است تامین می‌شود.
3.    نکته بعدی با توجه به آموزه ها و رفتار پیامبران است که برای دعا، دست ها را رو به آسمان می‌بردند. این بدان معناست که آسمان جایگاه والایی دارد. از این رو جایگاه خدای بزرگ است که ناظر بر ما می‌باشد. 

رنگ آبی در مساجد

با این آموزه ها و برداشت های عینی، انسان به این باور رسیده که رنگ آبی، رنگ پشتیبانی است. به همین دلیل اکثر پلیس های راهنمایی و رانندگی که محافظان و ناظران امنیت جامعه هستند، در سراسر جهان لباس‌های سفید یا آبی بر تن دارند.
همچنین معماری های مذهبی مساجد نیز اکثراً آبی رنگ هستند.
رنگ سبز
این رنگ هم خصوصیت ذاتی دارد هم اکتسابی. از نظر ذاتی یا غریزی، خصوصیات این رنگ بیان شد. اکنون در مورد خاصیت اکتسابی آن بر روان می‌گوییم. تاثیر اکتسابی این رنگ بر اشیا با توجه به خاصیت ذاتی آن است. به همین دلیل نگاه انسان به این رنگ در اشیا هم مثبت می‌باشد. به نوعی رنگ سبز رنگ تائید است. به همین دلیل در چراغ راهنما، رنگ سبز معنی بله دارد یا در آموزش تیک سبز را داریم که نشانه صحیح بودن می‌باشد.
رنگ قرمز
 این رنگ، رنگ جسم است و به مواردی مانند آشپزی، پزشکی، خشم، عشق و... مرتبط می‌شود. همچنین همه ما می‌دانیم خون به رنگ قرمز است. به همین دلیل در علم روانشناسی رنگ قرمز در مواردی که مربوط به جسم است وجود دارد؛ همانطور که ‌می‌توان گفت دلیل رنگ نماد سلیب سرخ و حلال احمر، این موضوع می‌باشد.

سلیب سرخ و حلال احمر

رنگ مشکی

رنگ مشکی علاوه بر خاصیت ذاتی خاصیت های اکتسابی هم دارد.
انسان به صورت اکتسابی متوجه شده است این رنگ، متضاد سفید است یعنی مخالف رنگ روحانی. برخی فرهنگ ها مشکی را رنگ اهریمن دانسته یا کلاغ سیاه را شوم می‌دانند.
رنگ مشکی در اکثر فرهنگ های جهان رنگ غم و از دست دادن است به طوری که اکثراً لباس عزاداران مشکی است.
حتی در فرهنگ اسلام استفاده لباس مشکی به صورت مداوم مکروه اعلام شده است. همینطور توصیه شده از انگشتر با نگین مشکی (انگشتر حدید) بدون ذکر استفاده نشود چرا که باعث قساوت قلب ( سنگ‌دلی و بی‌رحمی ) می‌شود. 
از آنجایی که هیچ چیز، مطلقاً مضر نیست، رنگ مشکی می‌تواند فواید بسیاری هم داشته باشد. این رنگ راز آلود رنگ شب و کهکشان است.
جالب است بدانید رنگ مشکی نور خورشید را بیشتر جذب می‌کند. این به آن دلیل است که، مشکی نهایت طول موج همه رنگ هاست. بنابراین همه رنگ ها را جذب می‌کند. به همین دلیل بعضی از هنرپیشه ها مشکی را رنگ جذاب تری می‌دانند.
ماشین اکثر دیپلمات ها مشکی است و کمربند آخر ورزش های رزمی‌نیز ‌مشکی می‌باشد. 
از لحاظ روانشناسی مشکی رنگ محافظه کاران، و ایده آل گرایان می‌باشد.

 

حال که اطلاعات جالبی راجع به رنگ ها و ویژگی های آنها کسب کردید، می‌توانید با مطالعه مقاله انگشتر نقره و مشاهده انواع این انگشتر ها در سایت حجره شوشتری، انگشتر مناسب و دلخواه خود را با توجه به رنگ مورد علاقه و خواص آنها تهیه کرده و استفاده نمایید.

 

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN