• 1113
  • 5613 مرتبه
تاریخچه و کاربرد انگشتر در جهان و اسلام

تاریخچه و کاربرد انگشتر در جهان و اسلام

1400/09/07

انگشتر، زیورآلاتی با قدمت بالا می‌باشد که امروزه جزء اکسسوری های مردان و زنان همه جوامع می‌باشد. 


تاریخچه انگشتر

از آنجایی که مس و طلا اولین فلزاتی بودند که توسط انسان کشف شده و مورد استفاده قرار گرفتند، قدیمی‌ترین انگشتر ها هم از همین جنس هستند.
مصر باستان، رم و بین النهرین (بابل و بخشی از ایران)، نخستین تمدن های جهان بودند و اولین انگشترها نیز در این مناطق یافت شده است. آن زمان هنوز سنگ های قیمتی مورد توجه نبودند اما پس از مدتی جای خود را به عنوان نگین روی انگشترهای طلا پیدا کردند.

جایگاه انگشتر در تاریخ جهان

در گذشته جنس انگشتر از آهن، مس، مفرغ (نوعی آلیاژ که روی مس کار می‌شود) و طلا بود. هر منطقه بنا به فرهنگ و باورهایشان، از انگشتر استفاده می‌کردند که به مرور زمان با کشف انواع فلزات و سنگ های زیبا، استفاده از این اکسسوری ها در بین همه مردم رواج بیشتری پیدا کرد.

مصر

در مصر انگشتر طلا، دارای نگین مخصوص فراعنه و دربار بود و فقط ثروتمندان این نوع انگشتر را داشتند. اما مصر جزء اولین تمدن هایی بود که در آن استفاده از انگشتر به عنوان زیور آلات، جهت زیبایی بین زنان رواج زیادی داشت. حتی در بین برخی مردم عادی هم مس مورد استفاده قرار می‌گرفت.

انگشتر در رم

در رم باستان انگشتر از جنس آهن هم بود اما برده ها اجازه استفاده از انگشتر نداشتند. این به آن دلیل بود که در این منطقه انگشتر حکم مهر را داشت. به همین دلیل علاوه بر پادشاهان، تاجران هم از آن استفاده می‌کردند. همانطور که می‌دانید مهر نشانه قدرت و تاثیر گذاری است.
در یونان، فرهنگی وجود داشت که دامادها با دادن انگشتر به عروس، توانمندی اقتصادی خود را اثبات می‌کردند. ریشه حلقه ازدواج نیز به همین فرهنگ بر می‌گردد.

انگشتر در بین النهرین

وقتی سخن از بین النهرین می‌شود، باید خاورمیانه امروزی را با همه کشور هایش در نظر بگیریم.
در این منطقه هم مانند مصر فقط پادشاهان و اعضای آن ها از انگشتر استفاده می‌کردند. پادشاهان ایرانی علاقه بسیاری به سنگ های قیمتی داشتند. به همین دلیل انگشتر های آنان دارای نگین های گرانبهایی بود. زنان دربار ایرانی از انگشتر های طلا و مس که در آن زمان طراحی شده بود استفاده می‌کردند.

انگشتر زنان دربار ایران

همانطور که می‌دانید اکثر پیامبرانی که می‌شناسیم در منطقه خاورمیانه حضور داشتند. بعد از کشف فلز نقره در این منطقه، پیامبرانی مانند داوود نبی انگشتری به شکل پنج گوش از جنس برنج یا نقره استفاده می‌کردند که امروزه این انگشتر را با نام ستاره ام داوود می‌شناسند. سلیمان نبی که پادشاه هم بود، انگشتری از این جنس با اشکال مخصوص خود را داشتند که هنوز هم در بین ادیان مختلف مخصوصاً یهود، به شکل شش گوش و شیعیان، به شکل هشت گوش مشهور است. برخی از شیعیان اعتقاد دارند این انگشتر در نهایت دست حضرت مهدی(عج) است و نشان منجی می‌باشد. 

انگشتر ام داوود و سلیمان نبی

انگشتر بعد از اسلام

بعد از اسلام انگشتر نقره بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این به آن دلیل بود که در دین اسلام استفاده از طلا برای مردان حرام عنوان شد.
در دین اسلام نگین انگشتر اهمیت ویژه ای دارد و حتی روی این نگین ها نوشته یا متن‌هایی که به آن ذکر می‌گویند بیشتر مورد توجه است. بیشترین سفارش در دین اسلام برای نگین انگشتر، سنگ عقیق است. به همین دلیل، انگشتر عقیق در میان مسلمانان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

انواع انگشتر

همان طور که گفته شد انگشترها با توجه به جنس، کاربرد، و نوع نگین دسته بندی می‌شوند. همچنین از لحاظ جنس، شامل موارد زیر می‌شوند:
1.    طلا
2.    نقره
3.    مس
4.    تیتانیوم
5.    فدیوم
6.    استیل
فروشگاه جواهرات شوشتری، یکی از باقدمت ترین فروشندگان انگشتر مذهبی به زائران امام رضا(ع) در مشهد می‌باشد که صرفاً به فروش انگشتر نقره می‌پردازد. ( البته به صورت محدود و سفارشی طلا نیز موجود می‌باشد) در ادامه دسته بندی انگشتر نقره را بررسی می‌کنیم:

انواع انگشتر نقره

انگشتر های نقره دارای ویژگی های خاص خود هستند. علاوه بر نوع ساخت (دستی و ماشینی) که امروزه به دسته بندی انگشتر اضافه شده است، دسته بندی های اصلی آن شامل موارد زیر است:

نوع رکاب

تنوع در رکاب انگشتر نقره، که در واقع تنوع در طراحی و پرداخت آن می‌باشد، باعث تمایز آن از بقیه انگشتر ها می‌شود. این امر به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:
1.    ساده (فیلی)
2.    شبکه: معرق کاری روی رکاب نقره
3.    قلم زنی: شکل های اسلیمی‌روی رکاب
4.    آینه: اشکالی هندسی شبیه آینه کاری با مته که روی رکاب کار می‌شود.
5.    روکش آب رادیوم: این روکش همرنگ نقره است که برای سیاه نشدن و شفاف شدن نقره استفاده می‌شود. 
6.    نقره رزگلد: همان روکش آب رادیوم است که رنگ آن مایل به سرخ است و در کار های زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
7.    مارکازیت: سیاه قلم بدون سنگ

انواع رکاب انگشتر نقره

لازم به ذکر است در انواع رکاب نقره این ویژگی ها منحصر به یک رکاب نیست و می‌تواند ترکیبی باشد.

نوع کاربرد

کاربرد انگشتر های نقره به صورت زیر است که حجره شوشتری اکثر این موارد را دارا است.
•    انگشتر مذهبی: شامل انگشتر حرز امام جواد(ع) و همه انگشترهای خطی که افراد مذهبی بیشتر از آن استقبال می‌کنند.
•    انگشتر زنانه: بیشتر انگشتر های زنانه با دستگاه ساخته می‌شوند و دارای آب رادیوم برای درخشندگی بیشتر هستند.
•    انگشتر مردانه: انگشتر های مردانه حجره شوشتری تماماً( به جز چند مورد استثنا و محدود) دست ساز هستند و در بعضی موارد دارای آب رادیوم هم می‌باشند.
•    انگشتر ضد طلسم: انگشترهایی که داری علائم یا کلمات خاص ماورایی باشند و باید در ساخت آن اعمال خاصی رعایت شود مانند: انگشتر سلیمان نبی و شرف الشمس. در حجره شوشتری از این نوع، فقط انگشتر شرف الشمس موجود می‌باشد.
•    ست ازدواج: ست ها و حلقه های ازدواج، عموماً ساده با نگین برلیان صنعتی است که به صورت سفارشی هم قابل ساخت می‌باشند. نمونه‌های ساخته شده آن مشابه حلقه های طلا یا پلاتین ساخته شده است.

نوع نگین

نگین ها در انگشتر نقره بسیار متنوع اند. شاید بتوان به جرات گفت انگشتر های مذهبی بیشترین تنوع نگین را دارا می‌باشند. انواع آن شامل موارد زیر می‌شود:
1.    جنس نگین: شامل انواع عقیق و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به جز الماس می‌باشد.
2.    انگشتر خطی: شامل حکاکی ذکر یا آیات قرآن روی هر سنگ نیمه قیمتی می‌باشد که بیشتر روی انگشتر عقیق و حدید انجام می‌شود. این اذکار یا آیات مذهبی، بیشتر به زبان عربی هستند که سخنانی از اولیای دین و روایات مختلف در آنها استفاده شده و همراه داشتن این نوع انگشترها بسیار توصیه شده است. این نوشته ها، توسط استادان خطاطی ماهر با دست انجام می‌شود، از این رو مسلمانان ایران و کشورهای اطراف، بسیار از انگشتر خطی استقبال می‌کنند.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN