• 1095
  • 3475 مرتبه
انواع رکاب های انگشتر نقره

انواع رکاب های انگشتر نقره

1400/02/11

رکاب انگشتر نقره

علی رغم تصور عامه آنچه سبب زیبایی بخشی و جلوه دادن به یک انگشتر نقره می‌شود، در درجه اول رکاب انگشتر نقره یا بدنه اصلی آن می‌باشد که در طرح ها و انواع متفاوتی ساخته و پرداخته می‌شود. و در مرحله دوم سنگ یا جواهری که بر روی آن کار شده است؛ پس در خرید انگشتر نقره چه برای خود و چه به عنوان هدیه ابتدا توجه تان را معطوف به انتخاب رکاب انگشتر نقره مناسب و برازنده نمایید چرا که رکاب مناسب علاوه بر زیبایی بخشی در بحث نحوه قیمت گذاری انگشتر نقره نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

حجره شوشتری ضمن حفظ کیفیت و اخلاق مداری و ارائه قیمت مناسب، سعی در پوشش دهی سلایق مختلف و عرضه تنوع بالا در تولید و طراحی رکاب انگشتر نقره با بهره گیری از هنر ناب استادکاران بازار امام رضا (ع) مشهد را دارد. شما می‌توانید با خیال راحت و مطمئن انگشتر نقره مورد نظر خود را انتخاب و خرید فرمایید.
آنچه که در ادامه این نوشتار می‌خوانید؛

  • رکاب انگشتر نقره چیست
  • رکاب های ماشینی و دست ساز
  • انواع رکاب انگشتر نقره

رکاب انگشتر نقره چیست؟

رکاب انگشتر نقره که نقش به سزایی در ارزش گذاری و زیبایی بخشی به انگشتر دارد و به دو روش مختلف تولید شده و طرح های متفاوتی نیز دارد؛ رکاب همان بدنه اصلی انگشتر می‌باشد که دور تا دور انگشت حلقه می‌شود و نگین یا سنگ بر روی آن تعبیه می‌گردد. در ساخت رکاب معمولا از نقره 925 استفاده می‌شود که متشکل از 92 درصد نقره خالص  و 5\7 درصد فلز های دیگر (قلع و نیکل و مس) – به سبب چکش خواری و مقاومت بیشتر رکاب - می‌باشد.

رکاب های ماشینی و دست ساز

رکاب انگشتر نقره بر اساس روش ساخت به دو دسته ماشینی و دست ساز تقسیم بندی می‌گردد. که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

رکاب های ماشینی 

این نوع رکاب انگشتر نقره به رکاب هایی گفته می‌شود که با کمک دستگاه و به صورت اتومات در تعداد انبوه یا معدود تولید می‌شوند و از آنجایی که در ساخت هر یک وقت و هزینه زیادی صرف نمی‌شود و اجرت ساخت بالایی هم ندارند و سنگ گران قیمتی هم غالبا بر روی آن ها تعبیه نمی‌شود.

رکاب های دست ساز

رکاب های دست ساز رکاب هایی هستند که توسط استاد کارهای متخصص با استفاده از ابزار آلات و تکنیک های مختلفی ساخته می‌شوند؛ اینکه یک انگشتر توسط چه شخصی ساخته شود در ارزش نهایی انگشتر بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

اندازه رکاب

رکاب انگشتر نقره را با روش‌های مختلفی  اندازه گیری می‌کنند. روش های آن شامل موارد زیر می‌شود:

  1. میل نمره: دارایی سایز انگشتر در اکثر طلا فروشی ها و جواهر فروشی ها موجود است. ابتدا انگشتر مناسب را دست کرده و با گذاشتن آن روی میل نمره شماره آن مشخص می‌شود.
  2. حلقه نمره: روی هر حلقه شماره آن مشخص است که با امتحان شماره انگشت بدست می‌آید.
  3. توسط خط کش دقیق و نخ: نخ را دور انگشت قرار داده برش میزنید سپس اندازه دقیق آن را همراه میلیمتر مشخص می‌کنید.

​   شما می‌توانید با مراجعه به طلا فروشی سایز دقیق انگشت خود را به صورت دو رقمی‌بدست آورید.  

انواع رکاب انگشتر نقره

رکاب های انگشتر نقره در طرح های مختلفی از جمله فیلی، چنگی، اشکی، حصیری، خورشیدی، شیاری، شیخ احمد زنجان، شیخ احمد ملیله و... ساخته و پرداخته می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

رکاب فیلی

رکاب فیلی یا رکاب مادر (چرا که طرح اولیه ساخت بسیاری از رکاب های دیگر نیز می‌باشد) از ساده ترین و در عین حال محبوب ترین رکاب های موجود می‌باشد که در گذر زمان نیز محبوبیت خود را از دست نداده است.

رکاب چنگی

در ساخت این نوع رکاب انگشتر نقره چنگک یا چنگک هایی در اطراف نگین انگشتر تعبیه شده که سنگ میان آنها قرار می‌گیرد. این رکاب ها به صورت تک چنگ، دو چنگ، سه چنگ و چهار چنگی همانطور که در عکس های ذیل مشاهده می‌فرمایید موجود می‌باشد.

رکاب اشکی

رکاب اشکی رکابی منحصر به فرد، زیبا و متفاوت می‌باشد. اشک‌های کوچکی که به وسیله اره دور تا دور نگین کنده کاری شده‌اند زیبایی بصری این نوع رکاب انگشتر نقره را دو چندان می‌نماید.

رکاب حصیری

رکاب های حصیری همانگونه که از نا آن ها مشخص است، طرح و نقشی حصیر مانند در دو طرف نگین دارند؛ اصالت این نوع کنده کاری بدنه به آذربایجان شرقی و خصوصا تبریز باز می‌گردد.

رکاب خورشیدی

در رکاب های خورشیدی (که یکی از همان رکاب های برگرفته شده از رکاب فیلی می‌باشد) نگین انگشتر مانند خورشیدی بر روی بدنه مستقر و پرتوی نور آن نیز بر روی رکاب حکاکی شده است و معمولا این نوع از رکاب انگشتر نقره برای سنگ های بزرگ از جمله عقیق بسیار مناسب می‌باشد.

رکاب شیاری

طرح دیگری از رکاب فیلی که دارای شیارهای فراوان ریزی بر روی بدنه می‌باشد و غالبا توسط انگشتر سازان آذربایجانی ساخته می‌شود.

رکاب جواهری

از آن جایی که در ساخت و پرداخت رکاب های جواهری تمرکز انگشترساز بیشتر معطوف به نمایاندن زیبایی سنگ‌ها و جواهرات است لذا در مقایسه با سایر رکاب ها از ضخامت بیشتر و ظرافت بالاتری برخوردار می‌باشند.

رکاب شیخ احمد زنجان

رکاب شیخ احمد زنجان بر اساس نام طراح اولیه آن نام گذاری شده است و رکابی قدیمی‌و با اصالت می‌باشد که همانطور که از نامش پیداست خاص استان زنجان می‌باشد.

رکاب شیخ احمد ملیله

این نوع رکاب انگشتر نقره محصول تلفیق هنر زیبای ملیله دوزی زنجان با انگشتر سازی می‌باشد.

سخن پایانی

علی رغم توضیحات فوق، تایید صلاحیت و مرغوبیت رکاب انگشتر نقره امری تخصصی و دشوار می‌باشد که لازمه آن تجربه و دانش کافی در این زمینه است؛ پیشنهاد ما به شما عزیزان اطمینان به متخصصین این حوزه می‌باشد که با تکیه بر اخلاق و مشتری مداری شما را درین مهم همراهی نمایند و این همکاری و همراهی نیز تنها محدود به زمان خرید نباشد و با ارائه خدمات پس از فروش امنیت خاطر مخاطبین خود را فراهم نمایند. حجره شوشتری با نیم قرن تجربه، با دغدغه حمایت از تولید ملی و رعایت انصاف و اخلاق، مخاطبین خود را از انتخاب تا خرید همراه با عرضه خدمات پسا فروش یاری می‌نمیاد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انگشتر نقره می‌توانید با مشاوران ما در بخش فروش تماس بگیرید.
 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN