• 1102
  • 2287 مرتبه
شناخت جنس و تاریخچه کهربا

شناخت جنس و تاریخچه کهربا

1400/05/11

در این مقاله قصد داریم درباره کهربا و خواص آن، انواع مختلف کهربا و مخصوصاً نحوه تشخیص کهرباهای تقلبی از اصل و چند مورد مهم دیگر، توضیحاتی را خدمت شما ارائه کنیم. پس با ما همراه باشید:

کهربا چیست؟

رزین فسیل شده درختی است که از زمان نوسنگی (عصر حجر) به دلیل رنگ و زیبایی طبیعی آن مورد استقبال قرار گرفته است. کهربا از دوران باستان تا به امروز، به عنوان یک سنگ قیمتیِ بسیار ارزشمند شناخته شده است و از همین رو در جواهرات مختلف و انواع اشیاء تزئینی مشاهده شده و یا به عنوان عامل شفابخش در طب عامیانه استفاده می‌شود.
از آنجا که سرچشمه آن یک رزین نرم و چسبناک است، گاهی عنبر حاوی مواد حیوانی و گیاهی در آن وجود دارد. کهربا هایی که در شکاف های زغال سنگ قرار دارند، رزینیت نیز نامیده می‌شوند و اصطلاح آمبریت به آنهایی که به طور خاص در شکاف های زغال سنگ نیوزلند قابل یافت است اطلاق داده می‌‌شود.

کهربا جیست

نحوه تشکیل کهربا


کهربا (Amber) یک ماده آلی و در واقع نوعی صمغ رزین فسیل شده درختان، بخصوص درخت کاج (در دوره ائوسن دوران چهارم زمین شناسی در 50 میلیون سال پیش) است که فرآیند تشکیل آن می‌ تواند به میلیون ها سال پیش برگردد. پلیمریزاسیون، مولکولی در دما و فشار زیاد حاصل از رسوبات بالایی، صمغ گیاهی را به نوعی شیره گیاهی به نام کوپال (Copal) یا کهربای نارس تبدیل می‌ کند.

ویژگی های کهربا

تنوع در رنگ

کهربا در طیف وسیعی از رنگ‌های مختلف اعم از زرد، نارنجی و قهوه‌ای وجود دارد. کهربا می‌‌تواند در طیفی از رنگ‌های مختلف از سفید گرفته تا لیمویی کم رنگ، قهوه‌ای و یا سیاه متغیر باشد. رنگ‌های دیگر غیرمعمول کهربا عبارتند از: کهربای قرمز ( که گاهی اوقات به عنوان «کهربای گیلاسی» هم شناخته می‌‌شود )، کهربای سبز و حتی کهربای آبی، که نادر و بسیار محبوب می‌‌باشند.

رایحه و بوی کهربا:

کهربا معمولاً دارای رایحه ای شیرین و ترکیبی از گل حنا و بنزوئین، وانیل و مقداری هم رایحه شرقی می‌باشد.
همچنین از بهترین روش ها برای استفاده از خواص رایحه کهربا در منزل و محل کار، روشن کردن عود آن است.
از گذشته در ایران عود را برای خوشبو کردن و ضدعفونی کردن هوا می‌سوزاندند و یا با آن بخور می‌کردند.
همچنین در این دوره، عود های مخروطی و عود های شاخه ای، همچنین عودهای دست ساز کهربا کاربرد های بیشتری دارند.

 

جالب است بدانید با استفاده از کهربا در طولانی مدت و تماس آن با بدن، رنگ کهربا تغییر کرده و به مرور تیره خواهد شد. ضمناً شما می‌توانید با کشیدن کهربا به صورت مکرر بر روی دست یا کاغذ، با ساییده شدن و در نتیجه تولید گرما توسط آن، بوی کهربای اصلی را استشمام کنید.
 


توجه: کهرباهای سنتتیک (صنعتی) در بازار، توسط بعضی از افراد سودجو به اسم کهربای اصلی یا عطری به فروش می‌‌رسد که همان رنگ و بو را دارا هستند در صورتی که پلاستیکی و تقلبی اند؛ فلذا یکی از بهترین راه های شناخت کهربای اصلی از تقلبی، خرید از یک فروشگاه معتبر و با اصالت می‌‌باشد.


خواص کهربا

در گذشته برای مرحم زخم های مختلف و البته در برخی از مصارف دیگر پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
در طول تاریخ، پزشکان بزرگی مانند جان کوک گفته اند که کهربا خواص درمانی مفیدی برای اختلالات مغزی و بهبود خونریزی دارد که البته هنوز این موضوع به تایید رسمی‌ نرسیده است.
همچنین در کتاب کانی شناسی ایران کهن در صفحه 235 آمده است در زمانی که فرزند از شکم مادر بیفتد، به بازوی او سه مثقال کهربا ببندند تا فرزند در امان باشد و همچنین وقتی فردی یرقان می‌گیرد، اگر به گردن او کهربا ببندند باعث دور شدن زردی از او می‌شود.
علاوه بر این موارد اگر نیم مثقال کهربا را با آب سرد بخورید، باعث آرام شدن تپش قلب و بند آورنده استفراغ است و مواد بد و زائد را از بدن دور می‌کند.
از نظر خواص درمانی روحی و روانی هم می‌توان گفت که کهربا در حوزه احساسی می‌تواند به افراد در رها کردن ترس های ناشی از برخورد با دیگران و نیز مشکلات ذهنی درونی و همچنین دریافت احساس آزادی کمک بسیاری کند. همچنین این گوهر زیبا به افراد، احساس گرما و شادی می‌دهد و دلیل این گرما، انژی است که خورشید به این گوهر می‌دهد و اثر خود را در وجود شما می‌گذارد.
یکی از راه های افزایش انرژی این گوهر، این است که می‌توان آن را با یاقوت زرد، مولداویت و ساوریت ترکیب نمود.
و درباره کهربا هم می‌گویند: کهربا، سنگ جوانی بخش خورشید است.
موضوعاتی که اکنون مطالعه کردید، اندکی از خلاصه های مفید خواص درمانی کهربا بود. پس بیاید این سنگ را بهتر بشناسیم.

چرا بهتر است کهربا را به بدن نزدیک کنیم؟

کهربا می‌تواند با جذب انرژی های منفی که در محیط اطراف شما وجود دارد و تبدیل آنها به انرژی مثبت، نقش بسیار موثری در افزایش انرژی و نشاط شما داشته باشد. همچنین کمک به بازسازی سلول های بدن، کاهش درد و بهبود روحیه عاطفی افراد نیز از دیگر خواص کهربا می‌باشد.
همچنین گفته شده که سنگ کهربا، می‌تواند باعث پاکسازی و فعال سازی دوباره چاکراهای بدن و نیز پاکسازی محیط زیست شود.
سنگ کهربا با توجه به اینکه انرژی های مثبت از خود منتشر می‌کند، باعث تسکین می‌شود و منجر به افزایش سلامت و رشد فردی در زندگی خواهد شد و می‌توانید به عنوان یک حفاظ در مقابل انرژی های منفی از آن استفاده کنید.


  کهربا از قدیمی‌ ترین گنجینه های جهان است که از آن به عنوان طلای دریا یاد می‌شود؛ زیرا زیبایی و درخشندگی آن به فرد زیبایی می‌دهد و از او محافظت می‌کند. 


ادامه دارد...

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN