• 1132
  • 859 مرتبه
تاریخچه انس نقره و سایر فلزات گرانبها

تاریخچه انس نقره و سایر فلزات گرانبها

1401/08/18

انس تروی (انس نقره، طلا و ...) یک واحد اندازه­گیری است که برای وزن کردن فلزات گرانبها استفاده می­شود و قدمت آن به قرون وسطی باز می­گردد. بر اساس اعلام ضرابخانه سلطنتی انگلستان، یک انس تروی که پیش از همه در تروی فرانسه استفاده می­شده، برابر با 31.1034768 گرم است.

تاریخچه انس تروی با اندازه­گیری وزن  فلزات گرانبها گره خورده است. تاکنون تمام تحقیقات برای کشف منشأ انس تروی، محققان را به سمت بازار تجاری در شهری به نام «تروآ» در فرانسه سوق داده است. در دهه 1400 میلادی، شاه هنری دوم این سیستم وزنی را به عنوان استاندارد رسمی اندازه­گیری طلا و نقره در بریتانیا پذیرفت. ایالات متحده نیز در سال 1828 میلادی تصمیم گرفت از این روش پیروی کند. از آن زمان، این سیستم به عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم­های توزین برای فلزات گرانبها در جهان شناخته می­شود.

در واقع انس تروی به عنوان واحد اندازه­گیری استاندارد در بازار فلزات گرانبها حفظ شده است تا اطمینان حاصل شود که در عرضه فلزات گرانبها استانداردهای خلوص و سایر معیارهای رایج، در طول زمان ثابت خواهد ماند. انس تروی غالباً به صورت اختصاری «t oz» یا «oz t» خوانده می­شود. انس تروی در توزین و قیمت‌گذاری فلزات گرانبهایی از جمله: طلا، پلاتین و نقره استفاده می­شود. بنابراین، هنگامی که قیمت فلزات گرانبها در هر انس ذکر می­گردد، در واقع به انس تروی اشاره می­شود. شایان ذکر است انسی که برای بیان وزن فلزات گرانبها از جمله طلا و نقره استفاده می‌شود با انس استاندار، تفاوت وزن دارد. انس استاندارد معمولاً برای بیان وزن اقلام خوراکی همچون شکلات و ... به کار می­رود. امروزه در تمام بازارهای جهانی برای اعلام قیمت نقره و سایر فلزات گرانبها از انس تروی استفاده می­کنند. بنابراین می­توان گفت: انس تروی همان انس نقره، طلا و سایر فلزات گرانبها است.

یک انس نقره سوئیس

یک انس نقره سوئیس

دینامیک عرضه و تقاضای نقره چگونه است؟

طی پنج سال گذشته، میزان تقاضای جهانی برای خرید هر انس نقره با عرضه جهانی آن مطابقت داشته است. در سال 2021، تنها 23 انس نقره بیش از تقاضا، به بازار عرضه شد. تقاضای افراد برای خرید نقره به عنوان اندوخته­ای ارزشمند و نوعی سرمایه­گذاری ایمن، می­تواند به­طور چشمگیری بر قیمت­ این فلز، تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر مالکیت فلزات گرانبها برای سرمایه گذاران جذاب‌تر شود، قیمت نقره نیز می­تواند به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، اگر نرخ بهره به شدت افزایش یابد، می­تواند فشار منفی بر قیمت فلز وارد کند. علاوه بر این، فلزات گرانبها اغلب زمانی که نوسانات اقتصادی بالا است مورد توجه سرمایه گذاران قرار می‌گیرند زیرا سرمایه­گذاران به دنبال انباشت سرمایه در زمینه هایی هستند که به­طور بالقوه می­توانند ارزش خود را حتی در بازار نزولی حفظ کنند.

جایگاه نقره در بازار سرمایه گذاری جهانی

فلزات گرانبها مانند نقره از دیرباز جایگزینی برای سرمایه گذاری­های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه بوده اند. زمانی که شرایط سخت شده یا اقتصاد با فشارهای تورمی شدید مواجه می‌شود، برخی از سرمایه‌گذاران برای محافظت از سرمایه خود یا انجام سرمایه‌گذاری­های تدافعی‌تر به نقره روی می‌آورند. در واقع نقره و سایر فلزات گرانبها مانند طلا به عنوان یک محافظ در برابر تورم عمل می­کنند. راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری از طریق خرید نقره وجود دارد؛ از مالکیت مستقیم آن گرفته تا مالکیت سهام در شرکت‌هایی که آن را تولید می‌کنند. در ذیل به چند مورد از بهترین راه­ها برای سرمایه­گذاری از طریق خرید نقره اشاره شده است. البته در نظر داشته باشید که هر یک از روش­های سرمایه­گذاری در نقره خطرات و مزایای خاص خود را دارند!

دینامیک عرضه و تقاضای نقره

دینامیک عرضه و تقاضای نقره

1ـ خرید سکه، شمش و زیورآلات نقره  

داشتن نقره فیزیکی، چه به صورت سکه یا شمش و زیورآلات از نظر روانی و عاطفی راهی رضایت­بخش برای سرمایه­گذاری در زمینه نقره است. زیرا شما آنها را در اختیار داشته و در صورت لزوم می­توانید از آنها استفاده نمایید و اگر قیمت نقره افزایش یابد، سود حاصل از افزایش قیمت نصیب شما نیز خواهد شد. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که در صورت ایجاد شرایط فوری ممکن است نتوانید نقره­های خود را به مبلغ مورد نظر بفروشید. علاوه بر این در صورت خرید سکه­های کلکسیونی یا زیورآلات نقره، شما در واقع مبلغی بیش از ارزش هر انس نقره معمولی پرداخت خواهید کرد که در زمان فروش باید آن را مد نظر قرار دهید.

2ـ خریداری نقره از ETF های موجود در بورس

اگر نمی‌خواهید مستقیماً نقره فیزیکی داشته باشید، می‌توانید یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) که مالک نقره فیزیکی است خریداری کنید. در این صورت با افزایش قیمت، پاداش بالقوه­ای برای داشتن نقره کسب خواهید کرد. ETF ها مزیت دیگری نیز دارند و آن این است که شما می­توانید نقره خود را به قیمت بازار (بهترین قیمت روز) بفروشید و از این نظر پشتوانه نقدینگی بالایی دارد. امکان فروش نقره موجود در ETFها در هر روزی که بازار سهام باز است، فراهم می­باشد. اگرچه مانند طلا و سایر کالاها، بازار نقره نیز ممکن است در دوره­های کوتاهی شاهد بی­ثباتی شود، اما با یک ETF می‌توانید از برخی از بزرگ‌ترین خطرات داشتن نقره فیزیکی، یعنی خطر سرقت، عدم نقدینگیِ سریع و قیمت‌گذاری ضعیف در زمان معامله اجتناب کنید.

تاریخچه انس نقره و سایر فلزات گرانبها

جایگاه نقره در بازار سرمایه گذاری جهانی

 3ـ خرید سهام معدن نقره

شما می‌توانید با داشتن سهام شرکت‌هایی که این فلز را استخراج می‌کنند، از بازار رو به رشد نقره استفاده کنید. با داشتن ماینر می­توانید از دو طریق سود ببرید. اولاً اگر قیمت نقره افزایش یابد، درآمد شرکت نیز افزایش خواهد یافت. در واقع، سود استخراج‌کنندگان نقره سریع‌تر از قیمت نقره در بازار افزایش می‌یابد. دوم، ماینرها می­تواند تولید را در طول زمان افزایش داده و از این طریق سود خود را افزایش دهند.

در نظر داشته باشید که برای خرید سهام معادن نقره و سرمایه­گذاری در این زمینه، مهم است که تجزیه و تحلیل گسترده­ای در مورد شرکت مورد نظر انجام دهید تا مطمئن شوید که سهام یک شرکت با کیفیت بالا را خریداری می­کنید. سرمایه­گذاری در بسیاری از شرکت­های ماینر ایمن نیست زیرا برخلاف ادعاهایشان برخی از آنها هنوز حفره­ای در زمین حفر نکرده­اند، چه رسد به استخراج نقره از معدن! به علاوه، از آنجایی که سود این شرکت­ها به قیمت بازار نقره بستگی دارد، سهام شرکت­های استخراج نیز می­تواند همچون بازار نقره دچار نوسان شود.

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN