• 1139
  • 30653 مرتبه
8 روش موثر برای تمیز کردن نقره در خانه

8 روش موثر برای تمیز کردن نقره در خانه

1402/01/25

حتماً تا به حال برای شما هم پیش آمده که از درخشش ظروف یا زیورآلات نقره خود رضایت کافی نداشته باشید. اگرچه نقره جزو زیورآلات مقاوم محسوب می‌شود، ولی اگر به درستی از آن مراقبت نکنید احتمال سیاه شدن آن وجود دارد. چگونگی تمیز کردن نقره در خانه، یکی از چالش‌های پیش روی افرادی است که به هر دلیلی از درخشش زیورآلات نقره خود رضایت نداشته و محصول آنها، جلا و زیبایی اولیه خود را از دست داده است. خوشبختانه روش‌های خانگی گوناگونی برای تمیز کردن و سفید کردن نقره وجود دارند که نحوه انجام آنها بسیار ساده و در عین حال موثر است. در ادامه این مقاله به انواع روش‌های تمیز کردن نقره در خانه اشاره خواهیم کرد که قطعاً با کمک این روش‌ها، می‌توانید شاهد زیبایی اولیه زیورآلات نقره خود باشید. 

روش‌های مختلف تمیز کردن نقره در خانه چیست؟ 

این روزها با توجه به گرانی قیمت طلا بسیاری از افراد، به جای آن از محصولات ساخته شده با نقره استفاده می‌کنند. خوشبختانه با توجه به مناسب بودن قیمت خرید زیورآلات نقره در بازار کشور ایران نسبت به طلا، می‌توان این زیورآلات را جایگزین بسیار خوب و مناسبی برای محصولات ساخته شده از طلا دانست؛ اما یکی از چالش‌های اصلی برای افرادی که از نقره استفاده می‌کنند، سیاه شدن زیورآلات آنها به مرور زمان می‌باشد. اول از همه برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌کنیم که سعی کنید نقره را از اسپری‌های الکلی، ادکلن و ... دور نگه دارید. در این صورت احتمال اینکه نقره تیره و کدر شود، کاهش پیدا می‌کند.
با این حال اگر به هر دلیلی نقره شما تیره و کدر شد، می‌توانید با روش‌های تمیز کردن نقره در خانه آن‌ها را دوباره براق کرده و آلودگی ها را از محصول خود پاک کنید.در این صورت درخشش نقره افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه می‌توانید دوباره شاهد زیبایی زیورآلات خود باشید. البته این نکته مهم را در نظر بگیرید که اگر محصول شما دارای سنگ های جواهری مانند فیروزه، زمرد، یاقوت و ... است، باید حین تمیز کردن نقره آنها، از این سنگ ها مراقبت لازم را انجام دهید. به عنوان مثال باید همواره در نظر داشته باشید که فیروزه هیچگاه نباید با مواد چرب و مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی در تماس باشد. همچنین نگین هایی مانند زمرد که دارای مقاومت کمتری در مقایسه با سایر سنگ های زینتی اند، در مواجه با مواد اسیدی دچار آسیب خواهند شد و در نتیجه باید از این سنگ ها هنگام تمیز کردن نقره با مواد اسیدی محافظت کرد.مردم در خرید انگشتر نقره زنانه همیشه تصور میکنند که نقره سیاه خواهد شد و از خرید نقره امتناع میکنند اما در ادامه چند مورد از بهترین روش‌های خانگی تمیز کردن نقره را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم:

  •  استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن نقره در خانه

 جوش شیرین یکی از ترکیبات موثر برای تمیز کردن نقره در خانه است. اگر می‌خواهید از جوش شیرین استفاده کنید، یک لیوان شیشه‌ای برداشته و نیمی از آن را با سرکه پر کنید. سپس یک قاشق جوش شیرین را به همراه یک قاشق نمک به سرکه اضافه کنید و زیورآلات نقره خود را درون این محلول قرار دهید. حال اگر نقره جات شما به مدت 30 دقیقه درون این ترکیب باقی بمانند، احتمالاً از درخشش فوق العاده آنها شگفت زده خواهید شد.

  •  استفاده از خمیر دندان؛ ماده ای همه کاره در خانه‌های شما 

خمیر دندان یکی از محصولاتی است که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود. این محصول علاوه بر اینکه باعث سفید شدن دندان‌های شما می‌شود، می‌تواند زیورآلات نقره شما را نیز روشن و درخشان کند. برای استفاده از خمیر دندان جهت براق کردن نقره، کافیست یک پارچه یا دستمال تمیز و نرم را برداشته و آن را به خمیر دندان آغشته نمایید. سپس به کمک این پارچه، تمامی قسمت های نقره خود را تمیز کرده و پس از مدتی، نقره را با آب بشویید. نکته جالب این است که برای سفید کردن نقره با خمیر دندان، به جای پارچه و دستمال، از مسواک نیز می‌توانید استفاده کنید. 
روش های تمیز کردن نقره

روش‌های مختلف تمیز کردن نقره در خانه چیست؟

  • استفاده از نوشابه برای تمیز کردن نقره و سفید کردن آن 

نوشابه یکی از نوشیدنی‌های محبوب میان ما ایرانیان است. اگرچه مصرف نوشابه برای سلامتی انسان مضر است اما این نوشیدنی خوش طعم برای سفید کردن نقره می‌تواند مفید واقع شود. اگر می‌خواهید درخشش نقره را افزایش دهید، مقداری نوشابه را در استکان یا لیوانی بریزید و زیورآلات خود را درون نوشابه قرار دهید و پس از گذشت چند دقیقه آن‌ها را از نوشابه خارج و سپس با آب بشویید.این روش مرسوم برای بیشتر برای آقایان پس از خرید انگشتر نقره مردانه استفاده میشود.

  • استفاده از پودر ماشین لباسشویی برای افزایش درخشش زیورآلات نقره

پودر ماشین لباسشویی نیز مانند سرکه و جوش شیرین، تاثیر زیادی بر افزایش درخشش نقره دارد. اگر به دنبال تمیز کردن نقره در خانه هستید، می‌توانید از پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید. برای این کار مقداری پودر ماشین لباسشویی را در ظرفی ریخته و سپس یک تکه فویل آلومینیومی را درون آن قرار دهید و ظرف را با آب داغ پر کنید. سپس نقره خود را درون ظرف قرار داده و اجازه دهید که تا حد امکان سفید شود؛ در نهایت می‌توانید آن را به خوبی با آب شست و شو دهید. 

  • استفاده از سس کچاپ و زیبایی زیورآلات نقره شما 

شاید تا به حال هیچ‎گاه به تاثیر سس کچاپ در سفید شدن زیورآلات نقره فکر نکرده‌ باشید و این کاملاً طبیعی است! اما واقعیت این است که سس کچاپ نیز می‌تواند تیرگی زیورآلات نقره شما را کاهش دهد. برای استفاده از سس کچاپ، کافیست مقداری از سس را روی زیورآلات نقره قرار دهید. البته برای اینکه مستقیماً این کار را انجام ندهید، یک دستمال نخی و نرم را برداشته و آن را به سس آغشته نمایید. سپس به کمک این دستمال، سطح نقره خود را به خوبی تمیز کنید. پس از اینکه همه قسمت های نقره شما به سس آغشته شدند، چند دقیقه‌ای صبر کنید و سپس آن‌ها را با آب شستشو دهید. 

برق انداختن نقره

افزایش درخشش زیورآلات نقره

 

  • استفاده از شیشه پاک کن برای تمیز کردن نقره در خانه

تمیز کردن نقره در خانه با کمک شیشه پاک کن هم امکان پذیر است. اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، باید یک پارچه تمیز برداشته و سپس مقداری شیشه پاک کن بر روی آن بریزید. سپس پارچه را به آرامی بر روی نقره حرکت دهید و به کمک آن، تمام قسمت های نقره خود را تمیز کنید و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، زیورآلات نقره خود را با آب شست و شو داده و خشک نمایید.  

  • استفاده از سرکه ساده برای تمیز کردن نقره در خانه

یکی از ساده ترین روش‌های خانگی برای تمیز کردن نقره، استفاده از سرکه است. سرکه به دلیل داشتن خاصیت اسیدی می‌تواند باعث سفید تر شدن نقره شود. برای استفاده از سرکه، کمی از این محلول را در استکانی ریخته و انگشتر یا هر زیورآلات نقره دیگر خود را درون سرکه بیندازید. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی آن را از سرکه خارج و زیر آب بشویید. 

  • استفاده از جلاسنج برای تمیز کردن نقره در خانه

یکی دیگر از راه های موثر برای تمیز کردن نقره در خانه و از بین بردن جرم ها و کثیفی ها از روی آن، استفاده از جلاسنج می‌باشد که می‌توان آن را از ابزار فروشی ها تهیه کرد. نحوه استفاده از جلاسنج برای انجام این کار بدین صورت است که ابتدا باید یک دستمال پارچه ای تمیز را آغشته به جلاسنج کرده و سپس این دستمال را به خوبی و تا لحظه ای که نقره به درخشش اولیه خود برسد، بر روی آن بکِشید. برای افزایش درخشش نقره خود می‌توانید دومرتبه ولی این بار با قسمت دیگری از همان دستمال بدون نیاز به استفاده مجدد از جلاسنج، این عمل را تکرار کنید؛ در نهایت اگر احساس می‌کنید قسمت هایی از نقره را نمی‌توان با دستمال به خوبی تمیز کرد، می‌توانید از یک مسواک و خمیر دندان کمک گرفته و همانطور که در مورد دوم از روش های خانگی تمیز کردن نقره اشاره کردیم، به خوبی تمام قسمت های نقره خود را به وسیله آن تمیز نمایید.

 

 


استفاده از جلاسنج برای تمیز کردن نقره در خانه

استفاده از جلاسنج برای تمیز کردن نقره در خانه

جمع ‎بندی

در این مقاله در مورد 8 روش خانگی برای تمیز و سفید کردن نقره در خانه صحبت کردیم. هر یک از این روش‌های تمیز کردن نقره در خانه، می‌توانند باعث افزایش درخشش نقره شوند. ولی اگر از یک روش استفاده کردید و نتیجه دلخواه حاصل نشد، می‌توانید روش‌های دیگر را امتحان کنید.برای خرید انواع زیور آلات نقره  از فروشگاه آنلاین نقره حجره شوشتری دیدن فرمایید.
 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN