• 1094
  • 11740 مرتبه
نقره 925 و 999 چه ویژگی دارد؟

نقره 925 و 999 چه ویژگی دارد؟

1400/07/06

نقره 925 و 999 چیست؟

تا به حال به عدد 925 حک شده بر روی زیور آلات و انگشتر نقره خود توجه کرده اید؟ آیا می‌دانید این علامت نشان دهنده چیست؟ درباره تفاوت نقره 925 و نقره 999 اطلاعات دارید؟ آیا فکر می‌کنید در خرید زیور آلات هر چه عیار نقره به کار رفته در آن بالاتر باشد، ارزشمند تر و بهتر است؟ آیا می‌دانید عیار نقره با نحوه قیمت گذاری انگشتر نقره ارتباط مستقیم دارد؟ حجره شوشتری با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه طراحی و فروش انگشتر نقره و با تکیه بر اعتماد مشتریان وفادار و همچنین با کمک هنرمدان زمینه ساخت انگشتر، مفتخر است که در این مقاله به بررسی و شرح عیارهای متفاوت انگشتر نقره بپردازد. 

عیار نقره

عیار، مقیاس سنجش درجه خلوص فلزهای قیمتی از جمله فلز نقره می‌باشد؛ به عبارتی دیگر به میزان خلوص نقره در انگشتر، عیار آن گفته می‌شود که از 1000 واحد در نظر گرفته می‌شود؛ پس زمانی که می‌گوییم عیار این انگشتر نقره 925 می‌باشد یعنی 92/5 درصد متشکل از نقره خالص است. شمش کامل نقره، دارای عیار نقره 999 می‌باشد که همانطور که از نامش مشخص است از 99/9 درصد نقره کاملاً خالص تشکیل شده است. 

دلیل عدم استفاده از نقره 999 در ساخت زیور آلات

درست است که هر چه عیار نقره به کار رفته در زیور آلات بیشتر باشد از ارزش مالی بالاتری برخوردار خواهد بود، اما نقره خالص بسیار نرم و شکننده است و برای ساخت زیورآلات و ظروف تزیینی و دکوری نمی‌توان از آن استفاده کرد. البته ما در ایران زیور آلات دست سازی هم داریم که از نقره 999 ساخته می‌شوند اما دوام و استحکام کافی را نداشته و بسیار شکننده هستند.

نقره مورد استفاده در زیور آلات

پس چاره چیست؟ چطور می‌توانیم انگشتر نقره با دوام و مقاومت بالا داشته باشیم؟ برای تولید زیور آلات، نقره 925 یا همان استرلینگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد که 92.5 درصد آن را نقره خالص و 7.5 درصد باقی را فلزهای دیگر از جمله مس، قلع، نیکل یا برنج تشکیل می‌دهند که مقاومت و چکش خواری این زیور آلات را بالا می‌برند و علاوه بر استحکام بخشی، از تیره شدن انگشتر نیز جلوگیری می‌کنند.

نقره مورد استفاده در ایران

در ایران برای ساخت زیور آلات غالباً از نقره 925 استفاده می‌شود که با نشان اختصاری S 925 یا 925 در قسمت داخلی و پنهان دستبند، انگشتر نقره و یا گردنبند نقره حک می‌شود. اما در پاره ای از موارد در تولید زیور آلات دست ساز، از نقره 950 هم استفاده می‌شود که 95 درصد آن نقره خالص و 5 درصد باقی فلزات دیگر می‌باشد که قیمت و کیفیت بالاتری نیز دارند.

دلیل نامگذاری نقره 925 به استرلینگ 

خانواده استرلینگ، خانواده ای درستکار در شمال آلمان بودند که به دلیل امانت داری، خوش قولی و صداقت توسط پادشاه برای ساخت سکه های نقره انگلستان منصوب شدند و به قدری در ضرب سکه های نقره ماهر بودند که تاکنون نام آن ها بر روی این فلز گران بها مانده است.

نقش عیار نقره در قیمت گذاری

عیار نقره مصرفی در ساخت زیور آلات در نحوه قیمت گذاری آنها تاثیر مستقیم دارد چنانچه هر چه عیار نقره استفاده شده بالاتر و میزان خلوص آن بیشتر باشد قیمت جواهرات شما نیز بالاتر خواهد بود. در مقاله نحوه قیمت گذاری انگشتر نقره، به تفصیل درباره این موضوع و ارزش نقره 925 و نقره 999 صحبت کرده ایم.

روکش انگشتر نقره با رادیوم

جالب است بدانید معمولاً از فلز رادیوم که فلزی براق و درخشنده بوده و مقاوم در برابر خط و خش و ضد حساسیت است برای روکش کردن زیور آلات نقره استفاده می‌شود؛ به این دلایل که در ساخت هر انگشتر، دستبند و یا گردنبند نقره 925، درصدی ناچیز از فلزهای دیگر مانند مس و نیکل وجود دارد و این فلزهای ترکیب شده گاهاً سبب بروز حساسیت های پوستی می‌شوند و خود نقره نیز با گذر زمان و در مجاورت هوا به رنگ تیره در می‌آید لذا که از سیاه شدن آنها نیز جلوگیری می‌نماید.

سخن پایانی 

همانطور که اشاره کردیم عیار یا درجه خلوص نقره استفاده شده در ساخت انگشتر معمولا در قسمت داخلی و پنهان آن حکاکی می‌شود اما تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن به همین سادگی نیست و نیازمند تخصص، تجربه و آگاهی می‌باشد پس سعی کنید تنها از نقره فروشی های معتبر سراسر کشور خرید نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان در باره خرید انگشتر نقره 925 می‌توانید با مشاوران ما در بخش فروش حجره شوشتری تماس حاصل فرمایید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN