• 1099
  • 4607 مرتبه
روایات انگشتر نقره

روایات انگشتر نقره

1400/04/26

روایات انگشتر نقره

انواع انگشتر نقره، همراه با سنگ‌هایی مانند عقیق، زمرد و فیروزه علاوه بر داشتن ارزش معنوی که در روایات دینی ما مکرر به آن اشاره شده است، از ارزش مادی بالایی نیز برخوردار می‌باشند. به همین دلیل است که سود جویان مشغول در این زمینه، از ناآگاهی افراد سو استفاده کرده و اجناسی تقلبی را با عنوان محصولات با کیفیت و اصل، به فروش می‌رسانند که این محصولات نه ارزش مادی چندانی داشته و نه از ارزش معنوی برخوردار است. حجره شوشتری با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه طراحی و فروش انگشتر نقره و با تکیه بر اعتماد مشتریان عزیز و هنر دست انگشتر سازان ماهر ایرانی، مفتخر است که در این مقاله، مطالبی را راجع به روایات انگشتر نقره در اختیار شما قرار دهد.

مقدمه

انگشتر به عنوان یکی از رایج ترین و زیباترین زینت‌های ساخته شده توسط بشر، از دیرباز بسیار مورد استفاده واقع شده است. انگشتر‌ها علاوه بر زیبایی بخشیدن به دست، گاهی دارای خواص مختلف مادی و معنوی نیز هستند. قطعاً این آثار معنوی، با قدرت خالق هستی در سنگ و نگین‌های خاصی وجود دارد. انگشتر در میان ادیان و مذاهب مختلف، از جایگاه والایی برخوردار است و از همین جهت سفارش‌های متعددی برای استفاده از انگشتر و سنگ‌های مختلف صورت گرفته است. استفاده از این زینت، از حضرت آدم تا رسول برگزیده خداوند، محمد مصطفی (ص) ادامه داشته و نقل است که ایشان دارای انگشتر‌های بسیاری بودند.
انگشتر در دین اسلام از مستحبات تاکید شده است که تمام بزرگان ما به منظور اشتغال به هر امری، انگشتری خاص سفارش کرده اند و از محاسن هر کدام سخن گفته اند. همانطور که رسول خدا(ص) فرموده است: «إنَّ مِنَ السُّنَّةِ لُبْسُ الْخاتَمْ» :به دست کردن انگشتر از سنت‌ (سنت های ما اهل بیت) است. کمتر مستحبی در دین اسلام خواهید یافت که به این اندازه در روایات متعدد، توصیه شده باشد. از همین جهت به معتبر ترین روایات انگشتر نقره، جنس انگشتر و سنگ‌های سفارش شده و خواص آنها خواهیم پرداخت. به منظور مطالعه بیشتر در مورد خواص نقره به خصوص انگشتر آن، می‌توانید مقاله زیر را مطالعه فرمائید:

     خواص انگشتر نقره

 

روایات در باب جنس رکاب انگشتر نقره:

رسول خدا به امیر مؤمنان علی (ع) فرمود: «انگشتر طلا به دست نکن، همانا انگشتر طلا، زینت تو در آخرت است».

خداوند طلا را به عنوان زینت اهالی بهشت خوانده و در دنیا تنها برای زنان مجاز دانسته است. از همین رو همواره در روایات، استفاده از انگشتر نقره علی الخصوص انگشتر عقیق، برای مردان توصیه شده و استفاده از طلا برای آنها حرام عنوان شده است؛ برای توضیح بهتر این موضوع، به چندی از نظرات فقیهان معاصر می‌پردازیم.
در جلد دوم کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع تقلید و علما به تالیف سید محسن محمودی، به این مسئله با طرح این سوال که «استفاده از طلای سفید و پلاتین برای مردان چه حکمی دارد؟» پرداخته شده است. 
آیت الله خامنه ای: اگر طلا این باشد که با اضافه کردن ماده ای رنگ آن سفید شده، حرام است. اما چنانچه از جنس پلاتین بوده یا مقدار طلای آن ناچیز باشد، منعی ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی: زینت مردان با طلای سفید جایز نیست اما پلاتین که فلزی از جنس دیگر است، اشکال ندارد.
آیت الله تبریزی: پوشیدن طلا حتی اگر سفید هم باشد برای مردان منع دارد ولی فلز پلاتین مانعی نخواهد داشت.

روایات در باب نوع سنگ انگشتر

بعضی از سنگ‌ها در شریعت اسلام با ارزش بوده و استفاده از آنها در انگشتر، بسیار سفارش شده است. به عنوان مثال پیامبر اکرم (ص) چنین فرموده اند: «انگشتر عقیق به دست کنید زیرا عقیق، سنگی مبارک می‌باشد و هر کس از آن استفاده کند، امید عاقبت به خیری در آن است». استفاده از انگشتر در سیره اهل بیت(ع) از جایگاه به خصوصی برخوردار بوده است و در روایات وارده از انگشتر نقره، نقل شده که حضرت علی (ع) چهار انگشتر به دست می‌کردند. این چهار سنگ شامل یاقوت (که به گفته خود حضرت به جهت بزرگی و نجابتش)، فیروزه به دلیل نصرت و یاری اش، حدید صینی به علت کسب نیرومندی و عقیق برای محافظت از شر و بلا، بوده است.
روایتی دیگر از حضرت علی (ع) آمده که از زبان رسول نبی (ص) نقل می‌کنند: هر آن که فرد، انگشتر عقیق سرخ به دست می‌کند، خدا عاقبت او را ختم به خیر خواهد کرد. ربیعه می‌گوید که نگینی بر دست امام حسین (ع) دیدم و جویای آن شدم. حضرت فرمودند: عقیق رومی‌ است که سفارش پیامبر خدا می‌باشد و ایشان فرموده اند انگشتر عقیق برای برآورده شدن حاجات مفید است.
در میان روایات انگشتر نقره، روایت معتبر دیگری از امام رضا (ع) موجود است. شخصی به حضور ایشان رسید و از اینکه صاحب فرزند نمی‌شد، سخن گفت. حضرت به آن فرد دستور استفاده از انگشتر فیروزه می‌دهد و می‌فرمایند بر روی آن آیه مبارکه: «رَبِّ لاتَذَرْنی فَرداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثین» حک کند. این آیه به این معنی است که: پروردگارا مرا تنها رها نکن و فرزند صالحی بر من عطا بفرما، را حک کند. 

روایات در باب آداب به دست کردن انگشتر

در روایات مربوط به انگشتر نقره بیان شده است که اگر نگین روی انگشتر، یکی از سنگ های عقیق، فیروزه، یاقوت، زمرد و یا در نجف باشد، استفاده از آن انگشتر مستحب بوده و ثواب بسیاری دارد. همچنین قرار دادن انگشتر در دست چپ، در دین اسلام مکروه عنوان شده و بهتر است که انگشتر در دست راست باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که قرار دادن انگشتر در انگشت سبابه و انگشت بزرگ دست نیز مکروه می‌باشد.

آیات حکاکی شده بر روی  نگین‌ها

حک کردن آیات قرآن کریم و نقوشی که ائمه معصومین(ع) از آنها بهره می‌گرفتند، بر روی انگشتر استحباب بسیاری دارد. در مقابل، طراحی تصویر حیوان مکروه شمرده شده است. گفته شده است که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بر انگشترهای خود، چنین اذکاری را حک کرده بودند:
•    رسول اکرم(ص): «محمّدٌ رسولُ الله»
•    امیرمؤمنان امام علی(ع): «ألْمُلْکُ لله»
•    امام حسن(ع): «العزّة لله»
•    امام حسین(ع): «انّ الله بالغ أمره»
•    امام سجّاد(ع): «خَزِیَ وَ شَقِیَ قاتلُ حسین بن علی علیهم السلام»
از دیگر آداب به دست کردن انگشتر نقره می‌توان به این موارد اشاره کرد: انگشتری که اسما الهی یا نام ائمه بر روی آن حک شده، واجب است در هنگام استنجا از دست بیرون آورده شود. همچنین باید در هنگام وضو، انگشتر را بچرخانید تا از رسیدن آب به زیر آن مطمئن شوید. نشانه گذاشتن به منظور یادآوری کارها، بر روی انگشتر نیز مکروه است مگر اینکه برای شمارش رکعات نماز باشد.

فواید

اگر در تلاش برای رسیدن به آرامش روحی و روانی و همچنین رونق در رزق و روزی خود هستید و برای این امر، راه‌های زیادی را امتحان کرده و نتیجه ای نگرفته اید، می‌توانید به سخن بزرگان دین عمل کرده و انگشتری با سنگ مناسب برای خود را تهیه کنید. البته در هنگام خرید، حتماً باید به اصل بودن سنگ و نیز نوع ساخت انگشتر توجه ای ویژه داشته باشید؛ زیرا انگشتر‌های دست ساز که سنگی واقعی و اصل بر روی آن سوار شده، هم زیبایی منحصر به فردی دارند و همچنین بهره معنوی شما از این انگشتر ها بسیار بیشتر خواهد بود. حجره شوشتری ضمن حفظ کیفیت و اخلاق مداری و ارائه قیمت مناسب، سعی در پوشش دهی سلیقه های مختلف داشته و عرضه تنوع بالا در تولید و طراحی رکاب انگشتر نقره را با بهره گیری از هنر ناب استادکاران بازار امام رضا (ع) مشهد، جزء اولویت های کار خود قرار داده است. برای کسب اطلاع از آخرین قیمت‌های انگشتر نقره و جدیدترین مدل‌های آن و خرید انگشتر نقره، می‌توانید به صفحه فروشگاه ما مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN