• 1109
  • 6243 مرتبه
هر آنچه که بهتر است درباره زمرد بدانید

هر آنچه که بهتر است درباره زمرد بدانید

1400/08/20

زمرد سنگی سبز رنگ، شفاف و بسیار کمیاب و قیمتی می‌باشد. علاوه بر آن زمرد تنها سنگی است که در معادن بریلیوم یافت می‌شود.

معادن بیریل چیست؟

بریلیوم نوعی عنصر در طبیعت است. بیریل از عناصر کمیباب کیهانی است که مقدار کمی از آن در زمین یافت می‌شود و به این دلیل کیهانی است که نقطه ذوب بالایی نسبت به مابقی فلزات دارد.( حدود 1280 سانتیگراد )
این ماده اگر با عناصر دیگر ترکیب شود، تبدیل به فلز یا سنگی شفاف و سبز رنگ می‌شود و اگر این سنگ ثبات رنگی در برابر حرارت داشته باشد، به آن زمرد می‌گویند.
در حقیقت بیریل فلزی سبک با چگالی کم، شش وجهی، عدد اتمی ‌روان و ضد جرقه است. به همین دلیل از آن در فناوری های هسته‌ای و صنعت گاز استفاده می‌شود. ذوب این فلز باعث ایجاد گاز های سمی ‌شده و به همین دلیل عملیات ذوب، در فضای باز انجام می‌شود.
این فلز رسانایی بسیار قدرتمند است و در مقابل انفجار، بسیار مقاوم می‌باشد. همچنین از بریلیوم اکسیدی بدست می‌آید که هدایت حرارتی بالایی بعد از الماس در غیر فلزات دارد. لازم به ذکر  است خوردن و استشمام این عنصر سمی، سرطان زا می باشد.
جالب است بدانید بریلیوم قابلیت ترکیب با سیلیکات ها را هم دارد که سنگ‌های قیمتی دیگری مانند آکوآمارین و کریستوبری را شکل می‌دهد. این سنگ بیشتر در آرژانتین و برزیل کشف شده است.
همچنین این فلز برای بهسازی یاقوت در زمان حرارت دهی استفاده می شود.

ویژگی زمرد چیست؟

سختی: بین 7.5 تا 8 است که این مقیاس بین سنگ‌های کوارتزی و الماس است.
رنگ: طیف رنگ از سبز تا سبز آبی می‌باشد رنگ اصلی زمرد، سبز برگی است. این رنگ به خاطر وجود بسیار کم عناصر کروم یا وانادیوم است.
ثبات رنگ: تا 700 درجه سانتی‌گراد بیشتر از کانی های کوارتزی است.

انواع زمرد

دلیل اصلی شکل گیری بیشتر سنگهای قیمتی، مواد مذاب درون زمین و گرمای بیش از حد آن است که باعث تغیرات درونی همه اشیا می‌شود و رنگ های متنوع سنگ ها نیز، به دلیل وجود عناصر در سطح و گوشته زمین است.

زمرد پنجشیر

پنجشیر دره‌ای در کشور افغانستان است. این دره بزرگترین و قدیمی ‌ترین معدن زمرد جهان بوده که در دنیا با نام مکان آن مشهور شده است. زمرد های این منطقه دارای تنوع بالا و اندازه های بزرگ هستند به طوری که بزرگترین زمرد های جهان متعلق به این دره است. رنگ این زمرد ها در برخی موارد سبز پر رنگ است. زمرد هر چه خلوص رنگی آن بیشتر و کریستال آن شفاف تر باشد، گران بها تر است.
در معدن بریلیوم پنجشیر، کریستال های سبز رنگ درشتی هم یافت می شود که زمرد نیستند و از آنها در ساخت ظروف استفاده می کنند. 

بزرگترین زمرد های جهان

زمرد سیبری

همانطور که می‌دانید سیبری منطقه ای بسیار سرد می‌باشد. و همانطور که می دانید سنگ ها ابتدا به صورت داغ هستند و اگر سریع تر سرد شوند کریستال‌های شفافی تشکیل می‌دهند. به همین دلیل زمرد های سیبری بسیار شفاف هستند و گاهی رنگ آن ها به سبز‌آبی هم نزدیک می‌شود.

زمرد کلمبیا

زمردهای کلمبیا در کوهستان های کشور کلمبیا در قاره آفریقا یافت می‌شود. این زمردها کوچک هستند اما خلوص بالای رنگی دارند. کشف آن نسبت به زمردهای پنجشیر سخت تر است. زمرد این کشور اغلب توسط شرکت های اروپایی استخراج می‌شود و در اروپا تراش خورده و به سایر نقاط جهان صادر می‌شود به همین دلیل قیمت بالایی دارد. برای مشاهده انواع انگشتر های زمرد کلمبیا در فروشگاه حجره شوشتری، اینجا کلیک کنید.

زمرد زامبیا

زمرد هر چه دیرتر خنک شود و کمتر در معرض نور باشد، کریستال های خش دار و غیر شفافی تولید می‌کند که زمردهای زامبیا از این دست هستند. به همین دلیل قیمت کمتری نسبت به زمردهای دیگر دارند.

زمرد بایرون

بایرون نام یک منطقه در استرالیا می باشد که شخصی اولین بار پودر زمرد و سنگ های بیریل بی رنگ یا کمرنگ را بهسازی کرد. در این حالت آن ها را حرارت داد و با  فرآیند هیدروتکرمال (ایجاد انوار ماورا بنفش) و ترکیبات واندیوم، از آن نگین های جدیدی ساخت.
زمردهای مصنوعی Biron از نظر رنگ از سبز تا سبز مایل به آبی متفاوت است. این زمرد ها با وجود اینکه صددرصد طبیعی نیستند اما ماده اولیه آن ها یکی بوده و طرفدارن خاص خود را دارند.


زمرد مصنوعی

تفاوت زمرد اصل و مصنوعیهرگاه ساختار و ترکیبات کانی ها توسط شیمی‌دان ها مشخص شده، با توجه به نوع شکل گیری، آن ها را به صورت صنعتی هم ساخته اند. این همان علم کیمیاگری است که سنگ را کیمیا می‌کنند. اما هنوز هم سنگی که به دست خالق طبیعت و در گذر زمان شکل می‌گیرد، قدمت بسیار طولانی‌تری داشته و با ارزشمند تر از نوع صنعتی آن است. 
نگین های مصنوعی گاهی بسیار مشابه سنگ های طبیعی بوده که تشخیص آن ها را سخت می‌کند. روش های اصلی تشخیص سنگ موارد زیر است:

نگین با درجه خلوص رنگی بسیار بالا که شبیه شیشه است، نگین صنعتی می‌باشد.

انتقال بیشتر نور ماورابنفش در سنگ های مصنوعی بیشتر است.

نگین های صنعتی بسیار ارزانتر از نگین های طبیعی هستند. 

 جنس رکاب سنگ های اصل و قیمتی، یا از طلا است و یا از نقره.


زمرد سرخ

زمرد قرمزاحتمالاً شما هم تا به حال سنگ سرخ را تنها مربوط به انگشتر عقیق و یا یاقوت می‌دانستید! اما باید گفت که زمرد نیز دارای معادنی به این رنگ می‌باشد. این زمرد از نادر ترین زمردهای جهان می‌باشد. جواهری بسیار کمیاب که تاکنون افراد کمی از آن اطلاع داشته اند! در حال حاضر نیز فقط در پنج منطقه شناسایی شده است. این مناطق در مکزیک و شمال روسیه و نوب سیاتل در آمریکا می باشد و بقیه مناطق آن تقریباً محرمانه است. قیمت این زمرد در صورت خلوص رنگیِ بالا، از الماس هم بیشتر می‌شود!

یکی از این زمرد ها در اختیار استاد داریوش ادیب سنگ شناس ایرانی است که به گفته خودش بزرگترین زمرد سرخ رنگ و گرانترین زمرد جهان است. این سنگ تا کنون بالای 2 هزار میلیارد تومان قیمت گذاری شده است!

 

برای مشاهده انواع انگشتر های زمرد فروشگاه حجره شوشتری، اینجا کلیک کنید!


روش نگهداری نگین زمرد

همان طور گفته شد فلز بریلیم شکننده تر از باقی فلزات است. سنگ آن نیز نسبت به نگین های غیر کوارتزی شکننده تر است. به همین دلیل بهتر است نگین زمرد در میان قاب باشد تا لبه های آن دچار آسیب نشود. برای نرم شدن و شفاف شدنش، آن را در روغن های غیر اشباع قرار می‌دهند و جهت تمیز کردن از آب و دستمال های مخصوص شست و شو  استفاده می‌شود.

معادن زمرد

همانطور که انواع زمرد را بیان کردیم، اکثر زمردها نام مکان جغرافیایی مورد نظر خود را به خود گرفته‌اند اما به جز این مناطق در کشورهای دیگر از جمله ایران هم زمرد یافت می‌شود.
زمردهای برزیلی که به رنگ های سبز آبی یافت می‌شود، در اصل روسی هستند اما اکثراً این زمرد ها را با همین نام می‌شناسند و زمردهای سبز غلیظ را کلمبیایی می‌نامند حتی اگر در برزیل استخراج شده باشد.

خواص زمرد

زمرد تنها نگین سبز رنگی است که به راحتی تغییر رنگ نمی‌دهد و اصالت خود را حفظ می کند. به همین دلیل در همه ادیان به عنوان سنگی مقدس و با اصالت شمرده می شود که گویا دارای روح است! حتی کلیسای کاتولیک، آن را والاترین رنگ مذهبی شمرده است. در اسلام هم رنگ سبز نماد شیعه است. به همین دلیل زمرد و یشم انگشتر سادات محسوب می شوند.
خواص دیگری که به زمرد نسبت می دهند شامل موارد زیر است:
1.    از آنجایی که در روانشناسی رنگ ها، سبز رنگ آرامش است و آرامش باعث تمرکز مغز می شود؛ این سنگ را برای افزایش تمرکز مناسب می دانند.
2.    فعال کردن چاکراه چهارم یعنی قلب
3.    ارسطو این سنگ را مناسب برای بیماران قلبی، تیروِئید و صرع می‌دانست.

 

 در پایان باید گفت اگر به دنبال خرید انگشتر نقره هستید، زمرد گزینه ای بسیار مناسبی می‌باشد؛ زیرا همانطور که مطالعه کردید، دارای خواص ارزشمند مادی بسیاری بوده و علاوه بر آنها، سنگی سفارش شده توسط ائمه معصومین(ع) نیز می‌باشد و در احادیث بسیاری از این سنگ نام برده شده است.

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN