• 1126
  • 9444 مرتبه
همه چیز درباره نگهداری از انگشتر فیروزه

همه چیز درباره نگهداری از انگشتر فیروزه

1401/05/19

دانستن نکات و روش های نگهداری از انگشتر فیروزه برای علاقه مندان و صاحبان این سنگ، بسیار ضروری و لازم است. فیروزه یکی از حساس‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین سنگ های زینتی محسوب می‌شود. خواص انگشتر فیروزه به قدری زیاد است که حتی در مقالات دیگر نیز راجع به آن گفتگو کرده ایم. اما نکته اصلی اینجاست که اگر می‌خواهید از این خواص و ویژگی ها بهره مند شوید، باید به خوبی از انگشتر فیروزه مراقبت کنید. این مراقبت ها به زنده ماندن و شارژ بودن فیروزه کمک قابل توجهی می‌کند. در ادامه، این اصول را با شما در میان خواهیم گذاشت. همراه ما باشید.


نگهداری از انگشتر فیروزه
نگهداری از انگشتر فیروزه


عوامل آسیب زننده به انگشتر فیروزه

قبل از اینکه بخواهیم درباره اصول نگهداری از انگشتر فیروزه سخن بگوییم، ابتدا لازم است عواملی را که به این سنگ زینتی و با ارزش آسیب می‌رسانند عنوان کنیم. همانطور که اشاره شد، فیروزه سنگی است که همواره در معرض خطرهای گوناگون قرار دارد و به راحتی آسیب می‌بیند. آسیب های این سنگ می‌تواند به شکسته شدن، کدر شدن، تغییر رنگ و ایجاد لکه های سیاه منجر شود. اما چه چیزها و چه عواملی باعث می‌شود که این اتفاقات برای انگشتر فیروزه شما رخ بدهد؟ در پاسخ باید گفت عواملی مانند:

  1. مواد اسیدی
  2. شوینده ها
  3. چربی ها
  4. عرق کردن
  5. ضربه خوردن
  6. رنگ
  7. چسب
  8. حرارت شدید
  9. نور زیاد
  10. سرمای شدید
  11. آب جوش
  12. اشعه های مخرب مانند اشعه ایکس و فرابنفش
  13. عطر و ادکلن
  14. لوازم آرایشی و بهداشتی مانند کرم ها و ...

می‌توانند آسیب زنندگان اصلی به فیروزه باشند. هرکدام از این عوامل به نوعی باعث تخریب و از بین رفتن فیروزه خواهند شد. مثلاً مواد آرایشی به مرور زمان رنگ انگشتر فیروزه را تغییر داده و سطح آن را کدر می‌کنند. برای مقابله با این آثار و جلوگیری از آسیب دیدن فیروزه، راه هایی وجود دارد که به شما بیان می‌کنیم.

مطلب مرتبط: خواص انگشتر عقیق مردانه

مراقبت از انگشتر فیروزه
 مراقبت از انگشتر فیروزه

مطالب مفید برای شما : چگونه فیروزه اصل را تشخیص دهیم ؟ 


اصول نگهداری از انگشتر فیروزه 

برای نگهداری از انگشتر فیروزه ابتدا لازم است انگشتر خود را دقیق‌تر بشناسید. فیروزه عجمی که در مقاله‌ای دیگر نیز به صورت کامل و جامع درباره آن صحبت کردیم، از نمونه های حساس فیروزه است. اگر چنین انگشتری دارید باید بدانید که لازم است مراقبت های خود را چند برابر کنید. برخی از اقدامات و روش ها وجود دارد که می‌توانید به وسیله آنها فیروزه خود را تمیز کرده و از آن نگهداری کنید.

  • شستشو با آب

آب پاک کننده ترین ماده در جهان است. در قرآن کریم نیز به خاصیت پاک کنندگی و مطهر بودن آب، چندین مرتبه اشاره شده است. یکی از بهترین راه ها برای تمیز کردن انگشتر فیروزه و پاک کردن آن از آلودگی ها، شستشوی فیروزه با آب است. آب جاری و یا آب بدون کلر و مواد غیرمعدنی، بهترین گزینه برای این کار می‌باشند. البته توجه داشته باشید، برخلاف بسیاری از انگشترها، فیروزه نباید مدت زیادی در آب بماند. به همین جهت آن را به خوبی بشویید و سپس با یک حوله نرم، خشک کنید. اگر فیروزه مدت زیادی در آب بماند، حاشیه زرد رنگی در آن ایجاد خواهد شد.

  • نور غیرمستقیم خورشید

نور خورشید می‌تواند پاک کننده آلودگی ها و کثیفی ها باشد البته اگر شرایط آن رعایت شود. در صورتی که فیروزه را مستقیماً در برابر نور خورشید و حرارت آن قرار دهید، ممکن است آسیب جدی به سنگ خود وارد کنید. برای تمیز کردن فیروزه با نور خورشید، لازم است آن را در برابر نور غیرمستقیم، مانند شیشه مات و در یک جای خشک قرار دهید. چند ساعت زمان لازم است تا آلودگی ها از بین بروند و فیروزه شما مجدد شارژ شود.

  • نمک دریا

نگهداری از انگشتر فیروزه را می‌توانید به راحتی با نمک دریا انجام دهید. نمک دریا خاصیت آنتی باکتریال دارد و می‌تواند مواد مضر و چربی ها را به سرعت دفع کند. برای این کار ابتدا با یک پارچه نخی، آثار به جا مانده از آلودگی را از روی سنگ پاک کنید؛ سپس انگشتر را در یک ظرف قرار دهید و روی آن را با نمک دریاییِ خشک بپوشانید. فیروزه را چند ساعت در همین حالت نگه دارید تا به خوبی پاک و تمیز شود.

  • پارچه نخی و نم دار

گاهی اوقات به راحتی و با یک پارچه نخی نیز می‌توان انگشتر را تمیز کرد و آلودگی ها را برطرف نمود. زمانی که سنگ انگشتر شما به یک عامل مخرب مانند مواد اسیدی و قلیایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و... برخورد کرد، یک پارچه نخی تمیز را کمی نم دار کنید و چند مرتبه به خوبی روی انگشتر بکشید. فیروزه دارای منافذی است که مواد از آن رد شده و به عمق سنگ نفوذ می‌کند. پس دقت کنید که باید این امور را با حوصله و به صورت کامل انجام دهید.
 

مطلب مرتبط: نگهداری از انگشتر عقیق

خرید انگشتر فیروزه
خرید انگشتر فیروزه


نبایدهای مهم در مراقبت از فیروزه

در نگهداری از انگشتر فیروزه بیش از آنکه انجام دادن کارها مهم باشند، انجام ندادن امور مضر مهم است. یعنی بهتر است به جای آنکه در اندیشه برطرف کردن آلودگی ها باشید، از همان ابتدا از آلوده شدن فیروزه جلوگیری کنید. برای این کار باید برخی از نباید های مهم را رعایت کنید! به عنوان مثال فیروزه نباید با صابون تماسی داشته باشد. نباید آن را در معرض مواد اسیدی و مضر قرار داد. روی فیروزه کرم نزنید. حرارت و نور مستقیم را از انگشتر خود دور کنید و به صورت کلی تر اینکه به هیچ عنوان نباید انواع چربی ها با فیروزه برخورد کنند. رعایت این اصول برای نگهداری صحیح از فیروزه بسیار مهم می‌باشند.


خرید انواع انگشتر فیروزه اصل در حجره شوشتری

پس از بررسی اصول و قواعد نگهداری از انگشتر فیروزه، قصد داریم شما را با منبع اصلی این انگشتر آشنا کنیم. حجره شوشتری یکی از قدیمی ترین و معتبرترین مراکز فروش انواع انگشتر از جمله انگشتر فیروزه در کشور می‌باشد. در این مجموعه می‌توانید نمونه های مختلف فیروزه مانند فیروزه شجری را با ضمانت اصالت دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.
 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN